سەرەتاپێشەکییەکان هۆنراوەکان دەستنووسکتێبئەرشیڤپەیوەندی

دڵ شیشەیی پڕ خوێنی فیراقی، فەرەقی بوو

1
دڵ شیشەیی پڕ خوێنی فیراقی، فەرەقی بوو
مەکسووری ڕقی بەو دڵی وەک بەردی ڕەقی بوو
لاپەڕەی 375
فیراق: دووریی له یار .
فەرەق: فەراق، تەق، تەقینەوە . سەرچاوەکەی هەر وشەی (فیراق) ـە . ئەشگونجێ به مەعنا هەڵچوون بێ و سەرچاوەکه‌ی وشەی (استفراغ) بێ،
مەکسوور: شکاو .
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس
نالییی ئەڵێ: دڵ که بە هۆی دوویی یارەوە بووە به شووشەیەکی پڕ لە خوێن، تەقی کردبوو، یاخود یەقی کردبوەوە له خوێن و هەڵچووبوو، چونکه به بەردی ڕەق و قینی دڵی وەک بەرد ڕەقی - یار شکابوو.
وەک له جیاوازی تێکستەکانی ئەم بەیتەوە دەرئەکەوێ، نووسیاران تیپەکانی هەندێ وشەیان به چەند جۆری جیا جیا دابەش کردووە که هەر یەکی مەعنایەکی تایبەتی ئەگەیەنێ، سەرەڕای ئەوە لە هەندێ وشەی تریشدا تێکستی جیاواز گەلێ زۆرە، وشەی تریشی هەیە بەپێی شێوەی نووسینی کۆن بۆ گەلێ مەعنا دەست ئەدا. ئەمە بووە بەهۆی سەرلێشێوان و ئاڵۆزانێکی زۆر و ڕێ نەبردنەسەر مەعنای ڕاستەقینه‌ بەتەواویی. هەر هەر چۆن بێ ئەو مەعنایەی ئێمه‌ لای خۆمانەوە پەسەندمان کردووە، لێرەدا ئەینووسینەوە ولاشمان وایە بەیتەکە و بەیتی پاشەوەشی و بەیتی چوارەمیش هێشتا پێویستیان به لێکۆڵینەوەی پترە.
لێکدانەوەی ئەدەبی
لە نێوان (فیراق) و (فەرق) دا جیناسی لاحیق و، له نێوان (ڕقی بەو) و (ڕەقی بوو) دا جیناسی موحەڕڕەف هەیە.
دەستنووس
شیشەیی (عم ) و (گم): شووشەیی. خوێنی (کم ) و ( گم) و (مز) و (عب) و (من) و (خا): خوونی. ڕقی بەو (« پەراوێزی » چر و چن) و (ک) و (عب): (ڕەقیب و. (عم) و (کم) و (گم) و (من): ڕەقیب بوو، دڵی وەک بەردی ڕەقی بوو (چر) و (چن) و (کم) و (ت) و (ک) و (مز) و (اح) و (خا): له منی خەستە ڕقی بوو.
شرۆڤەی مامۆستا مەسعوود
بەیتی یەکەمی لاپەڕە 375:
دڵ شیشەیی پڕ خوێنی فیراقی، فەرەقی بوو
مەکسووری ڕقی بەو دڵی وەک بەردی ڕەقی بوو

تێکستەکانی «چر، جن، کم، ت، مز، اح و خا» لە جیاتی «دڵی وەک بەردی ڕەقی بوو» نووسیویانە «لە منی خەستە ڕقی بوو». «عم، کم، گم و من» لە جیاتی «ڕەقیب بوو، ڕقی بەو» نووسیویانە «ڕەقیب بوو» دەمێنێتەوە وشەی «مەکسووری» کە شەرحەکە بەدیلی بۆ نەهێناوەتەوە، یان باشی بۆ ناچم، بەڵام لە خۆوە دیارە «مەکسوور» لە جێی خۆیدا ماوەتەوە بەو پێیە نیوەبەیتەکە وەها دەردەچێت:
مەکسووری ڕەقیب بوو، دڵی وەک بەردی ڕەقی بوو

ڕاستییەکەی منیش هەمیشە وەهام بیستووە و پێشی ڕازی بووم. نیوەبەیتی یەکەم ئەگەر لە جیاتی «فیراقی» بنووسرێ «فیراق و» واتای بەیتەکە ڕوون دەبێتەوە:
دڵ شیشەیی پڕ خوێنی فیراق و فەرەقی بوو
مەکسووری ڕەقیب بوو لە منی خەستە ڕقی بوو

گەلێک ڕوونتر دەبێ لەو قاڵبە پڕ تەکەللووفەی هەندێ لە تێکستەکان پەسەندیان کردووە و وشەی «فەرەق» بە واتای ترس هاتووە، بەو پێیە واتای بەیتەکە ئەمە دەبێ: دڵ شیشەیی پڕ خوونی فیراق و ترسی فیراق بوو، ڕەقیب شکاندبووی کەچی لە منی خەستە ڕقی هەڵگرتبوو. دەشێ «لە منی خەستە ڕقی بوو» بۆ یار بچێتەوە... لە لایەن شیانەوە ڕستەی «دڵی وەک بەردی ڕەقی بوو» ئا ئەویش بارتەقای «لە منی خەستە...» لە بەیتەکە واتابەخشە بەڵام ناشێ دوو دەقی لێکتر جودا بە هی شاعیرەکە دابندرێن، ئەو دەقانەی ڕێنووسیان لە بارە بۆ فرەجۆرەیی دەشێ بە واتای جودایانەوە بدرێن بە تاکە شاعیر.
2
ئەو نەشئە کەوا ساقیی منی پێ له خودیی سەند
نەک نەوعە ڕەقێ بوو که له قەطرەی عەرەقی بوو،
لاپەڕەی 376
نەشئە: سەرخۆشیی .
خودیی: ئاگا لای خۆ بوون .
ڕەق: به تورکیی واتە عەرەقی خواردنەوە .
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس
مەعنای ئەم بەیتە و بەیتی پاشەوەی پێکەوە لێک ئەدەینەوە.
لێکدانەوەی ئەدەبی
لەنێوان (ساقیی) و (پێ) دا تەناسوبێکی بەدیمەن هەیە.
دەستنووس
منی پێ له خودیی (عم) و (گم): به ئەو عەقڵ و دڵی. نەوعە ڕەقێ (چر) و (عەیب): نەوعەڕ ەقێ. (کم) و (گم) و (من): نەوعی ڕەقێ. قەطرەی (چر) و (کم) و (ت): قەطرە.
شرۆڤەی مامۆستا مەسعوود
لە لاپەڕە 376، ئەم دوو بەیتە:
ئەو نەشئە کەوا ساقی منی پێ لە خودی سەند
نەک نەوعە ڕەقێ بوو کە لە قەطرەی عەرەقی بوو،
خەندەی نەفەسی تۆ بوو وەکوو صوبح و نەسیمی
یا گوڵ دەمی پشکووتن و، عەطری وەرەقی بوو

شەرحەکە بە تێک بەستراویان دادەنێ و دەڵێ: ئەو نەشئەی سەرخۆشی کە مەیگێڕ منی لە حاڵی هوشیاری پێ دەرکرد، ئەو جۆرە عەرەقە نەبوو کە لە دڵۆپی ئارەقی ڕوویا دەردەکەوێ، بمداتێ بیخۆمەوە و پێی سەرخۆش بم، بەڵکوو کرانەوەی بە پێکەنینەوەی دەمی یار و بڵاوبوونەوەی هەناسەی بۆنی خۆشی و دەرکەوتنی دانە سپییەکانی کە وەک بای نەسیم وایە سبەینان هەڵ دەکا و ئاسۆ ڕوون ئەبێتەوە...
چەند تێبینیی پێشەکی هەیە: لە دیوانی گیو موکریانی لە جیاتی «...منی پێ لە خودی سەند» نووسراوە «بە ئەو عەقڵ و دڵی سەند». لێرەدا ئیشارەتی بۆ نەکراوە.
شەرحەکە دەڵێ «ڕەق: بە تورکی عەرەقی خواردنەوە». وشەکە «ڕەقی»ـیە نەک «ڕەق» شەرحەکە وا دادەنێ کە بەیتی دووهەم جەواب دانەوەی، یاخود هۆی ئەو نەشئەیەی بەیتی یەکەم دەکا کە لە حاڵی هۆشیاریی دەرکردووە.
بەیتی دووهەم دەپرسێ: ئایا خەندەی نەفەسی تۆ بوو...؟ یا گوڵ دەمی پشکووتن و ...ی بوو؟ پرسیار سەرەتای کارێکە نەک تەفسیری کارێک، بە لای منەوە تێک بەستران لە نێواندا نییە.
بەیتی یەکەم دەڵی: ئەو نەشئە کە وا «ساقی منی پێ بێهۆش کرد، یان بەو عەقڵ و دڵمی سەند» قەترەی ڕەقی «عارەقی خواردنەوە» نەبوو بەڵکوو قەترەی عەرەقی یار یا هی ساقی بوو، کە دەشێ ساقی یار خۆی بێ.
«خەندەی نەفەسی» نالەبارە، «خەندە و نەفەسی» جێی خۆیەتی چونکە خەندە پێوەندیی بە هەناسەوە نییە: خەندەکە هی گوڵ پشکووتن و نەفەسیش هی عیطری وەرەقە «عەطر هەڵەیە» خەندە و هەناسەکەش صوبح و نەسیمەکان.
نوسخە هەیە هی «چر» و «عب» «نەوعە ڕەقی» دەکەن بە «نەو عەرەقێ» واتە عارەقێکی نوێ، ئەمیشیان تا بڵێی جوانە.
3
خەندەی نەفەسی تۆ بو وەکوو صوبح و نەسیمی
یا گوڵ دەمی پشکوتن و عەطری وەرەقی بوو
لاپەڕەی 376
خەندە: پێکەنین . کرانەوە .
نەسیم: شنەی بای بەیانیی .
وەرەق: گەڵا .
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس
نالییی له بەیتی یەکەمدا باسی شکانی شوشەی دڵی پڕ له خوێنی خۆی کرد که به بەردی ڕق و کینەی دڵی وەک بەرد - ڕەقی یار شکا. وتیشی دڵی تەقییەوە یا هەڵچوو و هۆشی لای خۆی نەما. لێرەشدا باسی هۆش لانەمانە ئەکرێ که چۆن بوو و بوو به چیی و ئەڵێ: ئەو نەشئه‌ی سەرخۆشییە که مەیگێڕ، منی له حاڵی هوشیاریی پێ دەرکرد، ئەو جۆرە عەرقه نەبوو که له دڵۆپی که له دڵۆپی ئارەقی ڕوویا دەرئەکەوێ، بمداتێ بیخۆمەوە و پێی سەرخۆش ببم بەڵکوو کرانەوەی به پێکەنینەوەی دەمی یار و بڵاوبوونەوەی هەناسەی بۆن خۆشی و دەرکەوتنی دانە سپییەکانی بوو کە وەک بای نەسیم وایە سبەینان هەڵ ئەکا و ئاسۆ ڕوون ئەبێتەوە، یاخود گوڵی سەردەمی پشکوتن و، بۆنی خۆشی گەڵاکانی بوو..
به گوێرەی ئەو نوسخانەش که ڕستەی (نەوعە ڕەقێ) ی بەیتی دووهەمیان به ( نەو عەرەقێ) نووسیوە، مەعنای ئەو بڕگەیە وای ێ دێتەوە:
ئارەقێکی تازە نەبوو له دڵۆپی ئارەقی گۆنای..
دەستنووس
دەمی پشکوتن (« پەراوێزی » چر) و (کم ) و (من): دەمێ پشکووتووە. له هەموو نوسخەکانی بەردەستماندا نووسراوە (خەندەی نەفەس)، بەڵام (خەندە و نەفەس) لەبارترە و لەگەڵ بەراوردەکەیدا به (صوبح و نەسیم) باشتر ئەگونجێ.
4
ڕەققێتیی تەن و، ڕیققەتی دڵ، ڕوقبەتی طاعەت
مەخصووصی ڕەقیب بۆ له منی خەستە ڕقی بوو!
لاپەڕەی 377
تەن: لەش .
ڕیققەت: ناسکیی .
ڕوقبەت: گەردن .
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس
واتە: بوردەباریی لەش و بەرگە گرتنی و ئامادەیی بۆ هەڵگرتنی هەر بارێ بدرێ به کۆڵیا و، ناسکیی دڵ و ملکەچیی و بەگوێ کردنی هەرچیی بویسترێ، هەمووی له مندا کۆبووەتەوە. ئیتر نازانم بەدکار بۆچیی لەناو هەموو دڵدارانی یاردا بەتایبەتی ڕقی له منی خەستە بوو؟
لێکدانەوەی ئەدەبی
لەنێوان (ڕەقیەتیی) و (ڕیققەت) و (ڕوقبەت) و (ڕەقیب) دا جیناسی لاحیق و، لەنێوان (ڕەقیب) و (ڕەقی بوو) دا جیناسی تەرکیب هەیە.
دەستنووس
ڕوقبەت (چن) و (عـم) و (کم) و (گم) و (اح) و (من): ڕیقبەت. ڕیقبەت واتە: زنجیر له مل کردن، ڕەقیب بۆ (چر) و (عب): ڕەقیبت. (چن) و (مز) و (من): ڕەقیب و. (ت) و (اح) ڕقی بو.(ک): ڕەقیبیش.
شرۆڤەی مامۆستا مەسعوود
بەیتی سەرەتای لاپەڕە 377:
ڕەققێتیی تەن و، ڕیققەتی دڵ، ڕوقبەتی طاعەت
مەخصووصی ڕەقیب بۆ لە منی خەستە ڕقی بوو!

لە دیوانی گیو «ڕبقەتی گەردەن» هاتووە بە لای منەوە ئەمیان ڕاستە و لە کۆنیشەوە وەهام بیستووە، لە پەراوێزی شەرحەکەشدا حەفت تێکست «ڕیبقەت – ربقت»ـی پەسەند کردووە.
دەبێ بڵێم ناشی و نەشیاوە نالی وشەی نووسیبێ خوێندرابێتەوە «ڕەققێتیی». شەرحەکە ناڵێ واتاکەی چییە وەک کە دەڵێ: ڕیققەت، ناسکی و ڕوقبەت گەردەن. بەڵام کە دەست دەکا بە شەرح «بوردەباری» لێ بە مەبەس گرتووە کە لەگەڵ عەبدایەتی «رق» دەڕوات، ئەوسا دەبێ «ڕیق» بنووسرێ و بەو ڕێژەیەی «اسم المعنی» واتە ئەو ڕێژە کە «ڕیققێتیی» پێ دروست بوو بە واتای عەبدایەتی، ناشێ لەگەڵ «ڕیق» بەکار بێت چونکە «ڕیق» خۆی عەبدایەتییە. ئەو ڕێنووسەی بۆ وشەکەی «ڕیققێتیی» بەکارهاتووە و هی «اسم المعنی»ـیە و «ێ» لە ناوەڕاستدایە نەک «ی = ـیـ» بەداخەوە هەڵەیەکی پەرەسەندووە چونکە لە کوردیدا و بە پێی بڕیاری فۆنەتیک دەنگی «ی» واتە یێی تیژی درێژ کە دەشکێتەوە و دەبێتە کەسرەیەک و یێیەکی کۆنسنانت لە میسالدا کە لە وشەی «برسی» ناوی واتا «اسم المعنی» داڕێژرێت دەبێ بیکەیتە «برسییەتی» نەک «برسێتی» بۆ ڕوونکردنەوە ئەم نموونەیە دەهێنمەوە: وشەی «ئیتالی» کە دەکرێتە جەمع دەنووسن «ئیتالێکان». فەرموو صیفەتێک بۆ ئەوانە بەکار بهێنە وەک «زیرەکەکان» ناشێ و ناشکرێ بگوترێ «ئیتالێ زیرەکەکان» دەبێ «ئیتالییە زیرەکەکان» و دەشێ سووک بکرێت و ببێتە «ئیتالیە...» دەبێ بڵێی «برسییە ڕووتەکان» نەک «برسێ ڕووتەکان». ئەم بەکارهێنانە لە سلێمانی باوە وەک لە ئاخاوتندا دەڵێن «مەنگ، لە جێی مەند» یان دیتوومە «گوێ رێژ» لە جیاتی «گوێ درێژ» نووسراوە. ڕەخنە لە شێوە دەربڕینی وشە ناگیرێ بەڵام ناشێ بەکارهێنانی هەڵە ببێتە دەستوور. بەشی هەرە زۆری کورد، هەر بە پێی دەستووری دەنگسازی، دەڵێن: برسییەتی، قاوەچییەتی، ڕۆمییەکان... زاری سلێمانی لە عێراق لە هەموو زارێک پێشکەوتووترە و بۆتە زمانی ئەدەبی بەڵام ناشێ خڵتەی لەگەڵدا بێ بۆ نووسین: «ئەمەو بەچەن» نابێ جێی «ئەمەت بە چەند» بگرێتەوە یاخود «ئەڕۆمەوەوانێ» ببێتە دەستوور... دوور نابینم بابایەکی ڕەواندزی بە موجامەلە بە یەکێکی سلێمانیەتی بڵێ: تەمەنی جەنابت چەندەوانێ؟ وەک کە لە گۆرانیبێژی کۆییم بیستووە گوتوەتی: «مەمکی گوڵی هەناڵە...» گۆیا لەسەر شێوەی ئاخاوتنی سلێمانی دەڕوا، کۆڵێکیش ڕای لە خۆی بووە.
بەهەمەحاڵ ئەم وشەیە لەم قاڵبەدا فڕی بەسەر زمانی شیعرەوە نییە و لە نالی دوورە. شەرحەکە لە بارەی مەعنای بەیتەکەوە دەڵێ: بوردەباریی لەش و ئامادەیی بۆ هەڵگرتنی هەر بارێ و، ناسکی دڵ و ملکەچی و بە گوێکردنی هەرچی بویسترێ، هەمووی لە مندا کۆبۆتەوە... بەدکار بۆچی لە ناو دڵداراندا هەر ڕقی لە منی خەستە بوو؟
ڕاستییەکەی ئەم واتایە لە ناچارییەوە نەبێ، هی ئەم کۆمەڵە وشەیەی بەیتەکە نین. بۆ نەیگوت: «بە خصوصی ڕەقیب» لە جیاتی «مەخصوصی ڕەقیب»؟ پێشتریش، ئەو ئەرکانەی باسیکردن هیچ وشەیەک نییە لە ئارادا بۆ «نالی»ـیان بباتەوە. کێ دەڵێ هی یار نین؟ دوو وشەی پێشەوە بۆ یار دەست دەدەن، ڕیبقەتەکەش بە بۆرە تەئویلی نیوەچڵ و بە مەلعەنەتی ڕەقیب و بە نەختێک چاوپۆشی دەشێ بۆ یار بچێتەوە و هەموویان «مەخصوصی ڕەقیب بوو» کەچی یار «لە منی خەستە ڕقی بوو».
ماڵی نووسخەنووسانیشم وێران نەبێ، هەر دەڵێی قۆنتەراتیان گرتووە لەسەر ڕێک نەکەوتن.
5
هێند مونتەظیری تۆ بو هەتا چاوی سپیی بوو
نەرگس، که لەسەر یەک قەدەم و دیدە چەقیبوو
لاپەڕەی 377
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس
واتە: نەرگس ئەوەندە لەسەر یەک پێ وەستا و، به یەک چاو بۆی ڕوانیت و تۆ هەر نەهاتیی، چاوی سپی بوو، واتە مرد یا کوێر بوو. نەرگسی خۆی یەک چاوی هەیە، بەڵام نالییی کە ئەڵێ بەیەک چاو بۆی ڕوانیت، مەبەستی ئەوەیە بلێ هەردوو چاوی کردبوو به یەک و بۆ تۆی تەرخان کردبوون و هەر بۆ لای تۆوەی ئەڕوانی و لای بە لایەکی کەدا نەئەکردوەوە، هەروەها نەرگس خۆی چاو سپییە. بەڵام نالییی ئەیەوێ بڵێ له جاوەڕوانیی تۆدا چاوی سپیی بووە. ئەوەش بزانین که چاو سپیی بوون کینایەیە له مردن یان کوێربوون. لەلایەکی کەشەوە نیسبەت دانی (چەقین) بۆ لای (دیدە) زیادەڕەوییەکی زۆر جوانه بۆ گەیاندنی مەعنای چاوەڕوانی.
وشەی (نەرگس ) هەم فاعیلی (مونتەظیر) و هەم فاعیلی (چاوی سپیی بوو) یشە، واتە هەرای لەسەرە له نێوان ئەو دوو فیعلەدا.
شرۆڤەی مامۆستا مەسعوود
بەیتی دووهەمی لاپەڕە 377:
هێند مونتەظیری تۆ بو هەتا چاوی سپی بوو
نەرگس، کە لەسەر یەک قەدەم و دیدە چەقی بوو

صەد ماشەڵڵای لێ بێ ئەمەیە شیعری دڵکێش و یەک قاڵب کە هەرای نوسخەنووسانی پێوە نییە.
شەرحەکە نەختێک بە تەرجەمەی دەقاودەقی وشەکان بۆ واتای بەیتەکە چووە و ماندووەتی تێدا چێشتووە، لە نموونەدا دەڵێ: «بەڵام نالی کە ئەڵێ بەیەک چاو بۆی ڕوانیت، مەبەستی ئەوەیە بڵێ هەردوو چاوی کردبوو بە یەک... هەروەها نێرگس چاوی سپییە. بەڵام نالی ئەیەوێ بڵێ لە چاوەڕوانیی تۆدا چاوی سپی بووە». من وای بۆ ناچم: نەرگس دوو چاوی نییە ببێتە یەک، لزوومیش نییە بۆ ئەمە. نالی زاراوەیەکی زێدە مەشووری قسە کوردی هێناوە کە واتائارایی و زێدە مەدحی پێوە بەند بێ لە لایەن «یەک قەدەم»ـەوە: کورد لەمەدا زێدە پەرۆش و سووربوون لەسەر کارێک بە مەبەست دەگرێ. نالی خۆی لە بەیتی دیکەیدا هەیە کە هەمان زاراوەی هێناوە: «دەمێکە وا لەسە پێیەک دەسووتێم». دەشزانین نەرگس یەک پێی هەیە، بەڵام مەهارەتی نالی «یەک پێیی»ـی نەرگسەکە دەدزێتەوە بۆ لایەنی «سووتان بۆ یار» ئەویش، مەبەست ئەو «یەک پێیی»ـیە کە حەقیقەتە بۆتە بنەما و هۆی «چەقین بە یەک چاوی» چونکە لە شیعرەکەدا «یەک قەدەم» پێش کەوتووە. کە دیدەی بە دووادا هات لە ڕێی «واوی عەطف»ـەوە و لە سەبکی هەڵبەستەوە بۆتە هاوبەشی «قەدەم» لە وەستان، چەقین، و لە تاکیدا. تاکییەکە حەقیقەتە بەڵام بە یاریدەدەریی «یەک قەدەم» چەقین بۆ چاوەکەش جۆشی خواردووە. کە بڵیی: نان و چایەم خوارد، چایەت نەخواردووە، خواردۆتەتەوە بەڵام بە دوا ناندا «خواردن» بۆ ئەویش ڕەوا بوو. ئەگەر ئەم جەوازە نەبێ، دەبوو بڵێ: لەسەر یەک قەدەم و بە یەک چاو چەقیبوو.
لە کۆتایی بەیتەکەدا دەڵێ: وشەی نەرگەس هەم فاعیلی «مونتەظیر» و هەم فاعیلی «چاوی سپی بوو»یشە واتە هەرای لەسەرە لە نێوان ئەو دوو فیعلەدا... مەبەسی شەرحەکە لەم «هەرا»یە «تنازع»ـە کە هەر یەک لەو دوو فیعلە فاعیلەکە بۆخۆی ڕادەکێشێ.
تەنازوع دیاردەیەکی ڕێزمانییە بەڵام لەم بەیتەدا تەنازوع نییە چونکە نەرگس فاعیلە بۆ «بوو»ی ڕستەی «مونتەظیری تۆ بوو» فاعیلی ڕستەی دووهەم «چاوی سپی بوو» وشەی چاوەکە سپی بووە. لە عەرەبیدا دەگوترێ: انتظرک فتعب زید. لێرەدا تەنازوع هەیە. لە کوردیشدا هەیە بەڵام لەگەڵ عەرەبی جوداوازییان دەبێ ئێرەش جێی ئەو کێشەیە نییە.
6
تا پێنەکەنیی‌ گوڵ به دەمی بادی صەباوە،
نەمگوت: که شەوێ بولبولی بێچارە حەقی بوو
لاپەڕەی 378
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس
واتە: که سەر له بەیانیی دیم گوڵ بەدەم سروەی بەیانییەوە پێکەنیی و دەمی کردەوە و پشکووت، بۆم دەرکەوت بولبول حەقی بووە شەو ئەوەندە به کوڵ ناڵاندوویە، چونکه بولبول له هەرچیتر عاشقترە به گوڵ، کەچی گوڵ هیچ گوێ‌ نادا به بولبول و بە دەم بای بەیانیانەوە پێئەکەنێ، که ئەبوو به دەم بولبولەوە پێبکەنییایە.
پێکەنینی گوڵ به دەم باوە مەجازی عەقڵییە.
نالییی بیری ئەم بەیتەی له‌ شوێنی ترتیشدا وتووەتەوە.
دەستنووس
ئەم بەیتە و بەیتی پێشەوەی تەنها له (چر) و (عم) و (کم) و (گم) و (من) دا هەن.
7
«نالیی» له هەوا کەوتە سەما، بوو به شەناوەر
بەو وشکە مەلە بیمی هیلاکی غەرقی بوو
لاپەڕەی 378
هەوا: خۆشەویستیی . ئاسمان .
سەما: ئاسمان . سەماکردن .
شەناوەر: مەلەوان .
وشکەمەلە: مەلە له شوێنی بێئاوا .
بیم: ترس .
غەرەق: خنکان
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس
واتە: نالییی له خۆشیی دڵداریدا فڕیی بۆ ئاسمان، یاخود به ئاسمانەوە کەوتە سەماکردن و، لەو بۆشاییەدا بوو به مەلەوان و، لەگەڵ ئەوەشدا که شوێنەکەی ئاوی تیا نەبوو، له خۆیەوە وشکەمەلەی ئەکرد،کەچیی ترسیشی لێ نیشتبوو بخنکێ !
دەستنووس
لە هەوا (کم) و (گم) و (من): به هەوەس. (عب): به هەوا. بوو به (اح) و (« پەراوێزی » خا) بۆیە، بەو (چن): لەو. هیلاکی (چن) و (کم) و (گم) و (ک) و مز) و (عب) و (من: هیلاک و.
شرۆڤەی مامۆستا مەسعوود
لە بەیتی دووهەمی لاپەڕە 378 وشەی «هیلاک» هاتووە، وەک بزانم «هەلاک» ڕاستە. بەیتەکەش باش شی کراوەتەوە. یەک تێبینی هەیە: «بەو وشکە مەلە» هەڵدەگرێ «مەل»یش جێی بۆ بکرێتەوە تێیدا چونکە مەل بە هەواوە هەر وشکە. ئەگەر ڕستەکە «بەم وشکە مەلەیە» بووایە «مەل» جێی نەدەبۆوە... دەشبێ بزانین نالی لە جیاتی «بەو» «بو»ی نووسیوە، لە هەردوو حاڵدا یەک واتا پەیدایە کە مادەم نالی لە هەوا کەوتە سەما «هەڵپەڕکێ» و بوو بە شەناوەر «مەلەوان» هەقیەتی وەک وشکەمەل ترسی خنکانی ژێراوبوونی هەبێ.