سەرەتاپێشەکییەکان هۆنراوەکان دەستنووسکتێبئەرشیڤپەیوەندی

ڕیشەکەی پان و درێژە، بۆ ڕیا خزمەت دەکا

1
ڕیشەکەی پان و درێژە، بۆ ڕیا خزمەت دەکا
ظاهیرە هەر کەس بە طول و عەرضی ڕیشیدا ڕیا
لاپەڕەی 128
ڕیا: دووڕوویی .
طول: درێژی .
عەرض: پانی .
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس
واتە: فڵان کەس ڕیشێکی پان و درێژی هەیە، بەڵام بۆ خوا خزمەت ناکا و پانی و درێژیی ڕیشەکەی نیشانەی خواناسیی نییە، نیشانەی دووڕووییەتی. ئەگەر ئەو مەبەستی پەیڕەویی پێغەمبەر بووایە (د. خ)، پڕی مشتێ ڕیشی ئەهێشتەوە.
نالییی لەم شیعرەیدا گاڵتە بەوانە ئەکا کە بەدیمەن خۆیان بە پیاو چاک و لەخواترس ئەدەنە قەڵەم. بۆیەش لە نیوەی دووهەمیدا بە تەورییە پلارێکی تێگرتوون و ڕستەکەی وا داڕ‌شتووە مەعنایەکی‌کەش بگەیەنێ: وشەی (ظاهیرە) ببەسترێتەوە بە نیوە شیعری پێشووەوە و پاشماوەکەی وای لێ بێتەوە: خەڵکی بە باری درێژی و پانیدا بە ڕیشیا بڕین !
لێکدانەوەی ئەدەبی
لە کۆکردنەوەی هەردو (ڕیا) دا جیناس هەیە.
دەستنووس
درێژە (چن) و (« پەراوێزی » چر) و (عم): درێژی.
شرۆڤەی مامۆستا مەسعوود
بەیتی دووهەمی لاپەڕە 128 کە نووسراوە:
ڕیشەکەی پان و درێژە، بۆ ڕیا خزمەت دەکا

دەبێ «... درێژی...» بێت دەنا ڕستەی دوایەوە پێوەی نانووسێ. شەرحەکە تەواوە، دەمێنێتەوە بگوترێ وشەی «بۆ ڕیا» کە نالی «بوریا»ی نووسیوە واتای گەسکیش هەڵدەگرێ...
2
گوڵ بە دەم بادی صەباوە پێکەنی، بولبول فڕی
یەعنی عاشق لازمە دوور بێ لە یاری بێ‌وەفا
لاپەڕەی 129
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس
واتە دووڕوویی و ناڕاستی نەک هەر لای ئادەمیزاد، بەڵکو لای گیان لەبەرانی تریش شتێک ناپەسەند و بێزراوە. نابینی کاتێ گوڵ بە دەم بای صەباوە پێ ئەکەنێ و ئەلەرێتەوە، بولبول دڵ گران ئەبێ و هەڵئەفڕێ، چونکە لای وایە یار پێویستە هەر یاری یەکێک بێ و عاشقیش ئەبێ خۆی لە یاری بێ وەفا دوور بگرێ..
چەند صوورەتێکی جوانە هەڵفڕینی بولبولی لەسەر چڵ، لە کاتی لەرینەوەی گوڵدا بە دەم بای سبەینێوە، بە تۆرانی بێزاری و ناڕەزایی لە بێ وەفایی دەربڕین مەعنا لێداوەتەوە !
3
عاشقی صونعی حەقم، قوربانی ڕەنگی قودرەتم:
چاوی ماوی، خاڵی شین، کوڵمی سپی، زوڵفی سیا
لاپەڕەی 129
صونع: کردار .
ماوی: کاڵ .
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس

نالییی لەم شیعرەیدا دیسانەوە ئەگەڕێتەوە سەر باسی سۆزی دڵداریی خۆی و ئەڵێ: برادەرینە‌ ! ئێوە بن و خودا لە عەشقبازیدا بەسەرمدا مەیەن و لۆمەم مەکەن، چونکە عەشقی من عەشقێکی ڕاستەقینەیە و من عاشقی کرداری خوام، بە قوربانی ئەو ڕەنگانەم کە ئەو دایهێناون و خۆم لەپێناوی چاوی کاڵ و خاڵی شین و کوڵمی سپی و زوڵفی ڕەشدا بەخت ئەکەم کە خوا هەمووی لە یاردا کۆکردوەتەوە.
لێکدانەوەی ئەدەبی
لە کۆکردنەوەی (چاوی) و (ماوی) دا جیناسی لاحیق و لە یەکخستنی (ماوی) و (شین) و (سپی) و (سیا) دا طیباق هەیە.
دەستنووس
صونعی (عم): صوبغی، بەڵام ئێمە (صونعی) مان لا ڕاستترە چونکە سەرەڕای ئەوە کە لە هەموو نوسخە دەسنووس و چاپەکاندا، نوسخەی (عم) نەبێ، نووسراوە (صونعی)، ئەگەر (صوبغی) بێ لەگەڵ (ڕەنگی) دا ئەبن بە یەک و ئەو دووبارە کردنەوەش پێویست نابێ. *
پەراوێزی مامۆستا هێمن
* بەڵام صوبعی هەقیس ماناکەی هەر جوانە.
شرۆڤەی مامۆستا مەسعوود
بەیتی دووهەمی لاپەڕە 129:
عاشقی صونعی حەققم، قوربانی ڕەنگی قودرەتم:
چاوی ماوی، خاڵی شین، کوڵمی سپی، زوڵفی سیا

شەرحەکە ئەو تێکستە ڕەت دەکاتەوە کە لە جیاتی «صونعی حەقم» «صوبغی...»ی نووسیوە. جارێ دەبێ بڵێم ئەگەر «صونع» ئەگەر «صوبغ»، نالی «صنع - صبغ»ی نووسیوە. «صبغ»یش «صوبغ» ناخوێندرێتەوە، «صیبغ» دەخوێندرێتەوە، هەر خۆیشی بەیتەکە دەوڵەمەندتر دەکات چونکە لە قورئاندا «صبغة اللە» هاتووە کە دەکاتەوە «صبیغی حەق». وشەی «صیبغ»یش بە واتای بۆیاغە نەک ڕەنگ، وەک کە لە شەرحدا هاتووە.
4
سەرگرانە قافڵە سالاری ڕێی چین و خەتا
چونکە باری عەنبەر و میسکە لە زولفەینی دو تا!
لاپەڕەی 130
سەرگران: خەریک .
قافڵە سالار: پێشڕەوی کاروان .
زوڵفەین: هەردو زوڵفەکە .
تا: تای بار، یاخود
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس
واتە: یار کە پێشڕەوی کاروانی ڕێی چین و خەتایە و بارەکەی بریتییە لە بۆنی خۆش، خەریکە و دەستی گیراوە چونکە هەردو تا باری زولفەکانی عەنبەر و میسکی بۆن خۆشە کە خاڵەکانی گۆنایەتی.
یاخود: سەری سەرقافڵەی ڕێی چین و خەتا قورس بووە، چونکە هەر بە دوو تاڵ لە زوڵفەکانی بارێ عەنبەر و میسکی هەڵگرتووە..
لێکدانەوەی ئەدەبی
لە شوبهاندنی یاردا بە سەر قافڵە و ناونەهێنانی شوبهێنراودا ئیستیعارەی موصەڕڕەحە هەیە و بەڵگەش (زوڵفەینی دوو تا) یە کە پەیوەندی بە شوبهێنراوەوە هەیە.
لە کۆکردنەوەی (قافڵە سالار) و (ڕێ) و (بار) و (تا) دا تەناسوب هەیە.
دەستنووس
قافڵە سالاری (عم) و (گم): قافڵەی سالاری.
شرۆڤەی مامۆستا مەسعوود
بەیتی یەکەمی لاپەڕە 130:
سەرگرانە قافڵە سالاری ڕێی چین و خەتا
چونکە باری عەنبەر و میسکە لە زولفەینی دو تا!


بێگومان نالی «قافلە»ی نووسیوە. وشەکە «قافیلە» دەخوێندرێتەوە و لەگەڵ پێداویستی کێشی بەحرەکە ڕێک دێت. شەرحەکە دەڵێ: یار کە پێشڕەوی کاروانی ڕێی «چین» و «خەتا»یە و بارەکەی بریتییە لە بۆنی خۆش، خەریکە و دەستی گیراوە چونکە هەردوو تا باری زوڵفەکانی عەنبەر و میسکی بۆن خۆشە کە خاڵەکانی گۆنایەتی. یاخود: سەری سەرقافڵەی ڕێی چین و خەتا قورس بووە، چونکە هەر بە دوو تاڵ لە زوڵفەکانی بارێ عەبەر و میسکی هەڵگرتووە.
من دەڵێم «سەرگران» بە واتای سەرقورسیش دێت چ لەبەر مەستی بێت و چ لەبەر سەرێشەی خەفیف بێت. ئنجا ئەگەر «خەریک» مەبەست بێت وەها ڕادەگەیەنێ کە یار خەریکە، سەبەب بەوەی کاروانەکەی باری عەنبەر و میسکی لە دوو زوڵفی قافڵەسالارەوە هەڵگرتووە. چین و خەتاش، بە تایبەتی خەتا، مەشوورە بە میسک و بێنی خۆش.
ئەگەر سەرگران لە مەستی وەیا سەرێشەی سووکەوە بێ ئەوسا دوو تا لە عەنبەر و میسکی زوڵفەکانی ئەوسەری قافڵەباشییان قورس کردووە.
شەرحەکە کە «تا» بە «تاڵ» لێک دەداتەوە و عەنبەر و میسکی بێن خۆشیش دەکاتە خاڵەکانی گۆنای یار زۆر لە مەعنای دەق و وشەکانی بەیتەکە دوور کەوتۆتەوە.
5
حەڵقە حەڵقە زوڵفی سەر قوببەی هەیاسەی کەوتووە
مەحرەمی سیڕڕە، بەڵێ گەنجووری گەنجە ئەژدەها
لاپەڕەی 130
قوببە: گۆپکە .
هەیاسە: پشتێنێکی گۆپکەدارە لە زیو دروست ئەکرێ، ژنان ئەیبەستنە پشت .
گەنجوور: گەنجینەدار .
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس
واتە: زوڵفی یار چین چین و ئەڵقە ئەڵقە بەسەر هەیاسەکەیدا هاتووە و لەسەری لوولی خواردووە. ئەمەش شتێکی سەیر نییە، چونکە زوڵفی یار مەحرەمی ڕازە بۆیە گەیشتووەتە سەر هەیاسەکەی پشتی کە بەسەر ناوکیەوەیە و وەک ئەژدەها وایە بۆیە گەیشتووەتە پشتی کە بەسەر ناوکیەوەیە و وەک ئەژدەها وایە بۆیە گەیشتووەتە سەر گەنجینەی ناوکی... لە ئەفسانەی کۆندا هەیە کەوا لە هەر کوێیەکدا گەنجینەیەکی شارراوە هەبێ مار و ئەژدەها لەویا پەپکە ئەخۆن..
لێکدانەوەی ئەدەبی
لە (گەنجووری گەنجە ئەژدەها) دا ئیستیعارەی موصەڕڕەحە هەیە و بەڵگەش نیوە شیعری یەکەمە.
دەستنووس
زوڵفی سەر (چن) و (ت): زوڵف ئەبەر.
6
صۆفییی مەستووری ڕووت و موفلیسی خستە طەمەع
سەیری خاڵی بێ حیساب و ماچی لەعلی بێ بەها
لاپەڕەی 131
مەستوور: داپۆشراو .
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس
واتە: ئەو گفتەی خوا بە ئەهلی بەهەشتی داوە کەوا لە بەهەشتا چەندیان ئارەزوو لێ بێ سەیری خاڵی حۆرییان ئەکەن و لێوی ئاڵیان ئەمژن، تەماعی خستەبەر سۆفیی لە مەیدانی خواناسیدا بەرچاو نەکەوتووی ڕوونی هیچ نەدارای بازاڕی قیامەت، بەڵام دیارە خەیاڵی خاوی کردووە و تا بەڕاستی نەبێ بە خواناس و لە مەیدانی کرداری چاکا داراییەکی گەورە کۆ نەکاتەوە، هیچی دەسگیر نابێ.
لێکدانەوەی ئەدەبی
لە یەکخستنی (مەستوور) و (ڕووت) و (موفلیس) و (طەمەع) دا طیباق هەیە. بە بەراورد لەگەڵ شیعری یەکەمیشدا کە باسی ڕیشی سۆفی بوو، ئیشارەتێکی ناسک و جوان کراوە بەو قسەی نەستەقی پێشینانە کە ئەڵێ: ڕیشی تەماعکار بە قنگی مفلیس ! لە وشەی (بێ بەها) شدا ئەوەش مەبەست بووە کە واش بخوێنرێتەوە: (بیبە، ها) واتە: ئەو ماچەی هیچی تێ ناچێ و حۆریی خاوەن لێو بە ماچ‌کەر ئەڵێ: فەرموو بگرە !
دەستنووس
مەستووری ڕووت و (چر): مەستوور و ڕووتی. (کم): مەستووی ڕووتی.
شرۆڤەی مامۆستا مەسعوود
بەیتی یەکەمی لاپەڕە 131:
صۆفییی مەستووری ڕووت و موفلیسی خستە طەمەع
سەیری خاڵی بێ حیساب و ماچی لەعلی بێ بەها

شەرحەکە وا دادەنێ کە مەبەست لێی ئەوەیە کە خوا گفتی داوە بە ئەهلی بەهەشت هەتا دەتوانن سەیری جوانی حۆریەکانی بەهەشت بکەن و لێوی ئاڵیان بمژن، ئائەو گفتە صۆفیی خستە طەمەعەوە... بەڵام تا بەڕاستی نەبێتە خواناس هیچی دەسگیر نابێ.
من وەها نازانم مەبەستی بەیتەکە قیامەت بێ چونکە هیچ ئیشارەتێک نییە تێیدا بۆ قیامەت. وشەی «مەستوور»یش هەروەک داپۆشراو دەگەیەنێ «زێدە مەست»یش دەگەیەنێ وەک دەگوترێ: چاوی مەستوور. «لەعلی بێ بەها»ش نەک بێقیمەت و خۆڕایی، بەڵکوو «لە نزخ نەهاتوو»ی مەبەستە... دیمەنەکە هی دنیایە، مەستووری صۆفیش هی حاڵەتی جەزبەیە، دەشکەوێتە طەمەع بە دیتنی دڵداران کە دەکەونە حاڵی لەزەتبردن لە دیتنی جوانی و مشتنی لێوی ئاڵی یارەکانیان.
7
ظاهیر و باطین، لەسەر لەوحی حەقیقەت یا مەجاز
ئاشنای سیڕڕی قەڵەم بێ، غەیری «نالیی» کەس نەما
لاپەڕەی 131
لەوح: تەختەی لەسەر نووسین، یا (لوح المحفوظ) کە ئەو تەختەیەیە هەرچی لە جیهانا ڕووبدا و بە عیلمی خوادا ڕابووردبێ، تیا نووسراوە .
حەقیقەت: ئەو وشەیەی بۆ مەعنای ڕاستەقینەی خۆی بەکارهێنرابێ .
مەجاز: ئەو وشەیەی لە غەیری مەعنای ڕاستەقینەیدا بەکارهێنرابێ بەمەرجی بوونی پەیوەندییەک لەنێوان مەعنا ڕاستەقینەکە و مەعنا مەجازییەکەدا .
شرۆڤەی مامۆستایانی مودەڕیس

نالییی دوای پەردە هەڵماڵین لە ڕۆژی سۆفییە بەدیمەن خواناسەکان کە ئیددیعای زانینی هەموو نهێنییەکی گیتتی ئەکەن، دێتە سەر شانازی کردن بە خۆی و ئەڵێ: ئەوەی بە ئاشکرا یا بە پەنهانی ئاگاداری ڕازی قەڵەم بێ، ناوی لەسەر تەختەی ڕاستەقینەی ناوی ئاگادارانا نووسرابێ با هەر لە عیلمی خوادا ڕابواردبێ کەوا لە ئاگادارانە، یا خەڵک ئەوەندە باسی ئاگاداریی بکەن وەک لەسەر تەختە ناوی نوسرابێ، لەم جیهانەدا، لە نالیی بەولاوە، کەس نەماوە..
ئەمە ئەگەر مەبەست لە (نالیی)، خاوەن شیعر خۆی بێ. بەڵام مەعنایەکی تریش ئەگونجێ و دیارە نالیی، بە عادەتەکەی خۆی، ئەو مەعنایەشی مەبەست بووە. ئەوەش ئەوەتە (نالیی) درابێتە پاڵ (نال) کە تاڵی باریکی ناو قەڵەمی قامیشە، کە ئەگەر لە گۆشەی خەیاڵی وردی شاعیرانەوە مەعنای شیعرەکە لێ بدەینەوە، دیارە ئاگاداری هەموو ئەو بابەتانەیە قەڵەم بۆ نووسینیان بەکار ئەهێنرێ.
بەپێی مەعنایە وا بەڵگەیەکی تریش ڕاست بووەوە کەوا نازناوی ئەم شاعیرە بەخۆدانازیوەمان (نالیی) یە نەک (ناڵی) وەک هەندێ کەس وتوویانە.
دەستنووس
یا مەجاز (ت): تا مەجاز.
***
شرۆڤەی مامۆستا مەسعوود
بەیتی دووهەمی 131:
ظاهیر و باطین، لەسەر لەوحی حەقیقەت یا مەجاز
ئاشنای سیڕڕی قەڵەم بێ، غەیری «نالی» کەس نەما

شەرحەکە درێژەی هەیە و خۆی دەکاتە تەواوکەری بەیتی پێشوو، کە من وا دەزانم بەیتێکی سەربەخۆیە. دەبوو بەیتەکە لە شەرحدا بۆی تێ بخوێندرێتەوە کە نەک هەر «لەوح»ی «اللوح المحفوظ»ی تێدایە، بەڵکوو «قەڵەم»یشی تێدایە کە لە قورئاندا هاتووە: «ن والقلم ومایسطرون». لەوحی مەحفووظ قەڵەمی خودایی تایبەت بە لەوحەکەوە شتی تێدا دەنووسرێ. هەروەها دەبوو لە ئاست «ظاهیر و باطین» بڵێ «عیلمی ظاهیر و عیلمی باطین»یش دەگرنەوە نەک هەر ئاشکرا و بزر.
لەلایەن دەلالەتی وشەی «نال» بە واتای ئەو ماددە شکڵلۆکەی ناو قەمیش، کە قەڵەم لەو قەمیشە دروست دەبێ، کە وشەکە «نال»ـە نەک «ناڵ» و لەبەرەو هەرە کۆتایی بەیتەکەشدا بۆتە نازناوی «نالی»، گۆیا ئەمە ئیسپاتە بۆ ئەوەی کە نازناوی شاعیر «نالی»یە نەک «ناڵی» وەک هێندێ کەس ڕادەنوێنن. هەرچەند من خۆم دڵنیام لەوەدا کە «نالی» نازناوەکەیە بەڵام لەلایەن ئیسپاتەوە کورت دەهێنێ چونکە نالی خۆی بەیتی ئەوتۆی هەیە «ناڵی» تێیدا هاتبێ و بە نازناویش لە بەیتەکە جێگیربووبێ وەک ئەمە:
صەوتی نەغمەی بولبولە یا چەهچەهەی خڵخاڵییە
دەنگی عوودە، یا لە ژێر پێی ناڵەناڵی ناڵییە

وا لێرەدا بەپێی داخوازیی واتائارایی «نالی» بوو بە «ناڵی».

ڕوونکردنەوەیەکی پێویست:
من کە ویستم ئەم بەیتە بهێنمەوە بە شایەد، گەرام بە دوا دەقی بەیتەکە لە کتێبەکەدا، بۆم نەدۆزرایەوە. ناچار ئەو شتەم نووسی کەوا لەبەر چاوی خوێنەردایە. جارێکی دیکە بۆی گەڕام بە پێی پێڕستی هەڵبەستەکان کە لە لاپەڕە 741 دەست پێ دەکا، دیتم ئەم فەردە لە لاپەڕە 588دا نووسراوە بەم دەقە:
صەوتی نەغمەی بولبولە یا چەهچەهەی خڕخاڵییە؟!
دەنگی سۆلە، یا لەژێر پێی ناڵەناڵی ناڵیە؟!

هەر لەو گەڕانەدا بۆم دەرکەوت کە بەدوا کاتەوە شەرحدەرەکان لە لاپەڕە 739 دان بەوەدا دەهێنن کە لە بەیتی «ڕیشەکەی پان و درێژی بۆ ڕیا خزمەت دەکا» ئەم «بۆ ڕیا»یە هەڵدەگرێ «بوریا» بێ بە واتای ئەو قامیشە باریکەی دەکرێ بە چیغ. من لە کاتی تێبینی لەو بەیتەدا گوتوومە «بوریا» بە واتای گەسکیش دێت. دەرکەوت چیغە نەک گەسک. خوێنەر سەیری نەیەتەوە لەوەدا کە ناگەڕێمەوە بۆ ئەو هەڵەیە و ڕاستی بکەمەوە: من کە دەنووسم لەبەر دەرفەتی تەسک و بێ کەرەستەیی، ڕەشنووس و پاکنووسم یەک شتە، کە هەڵەی ڕێنووس دەکەم بە دەمی مووس دەیکڕێنم و لە شوێنی خۆیدا دەینووسمەوە، ئەگەر لە پیتێک هەڵەم کردبێ هەر ئەو پیتە دەکڕێنم.